Ik ben gesetteld

23 april 2024 - Calcutta, India

Lieve allemaal

Mijn eerste reisverslag vanuit een extreem warm Calcutta met temperaturen rondom de 42 graden en met nóg hogere gevoelstemperaturen. En zo zal het voorlopig blijven.

Mijn reis naar dit fascinerende land is goed verlopen, ofschoon ik in Dubai bijna de aansluiting miste vanwege vertraging in Dusseldorf-airport. En dan moet het avontuur nog beginnen. Mijn guest-house is niet echt gezellig, maar voor Indiase begrippen mag ik tevreden zijn. De eerste euro’s zijn ingewisseld in Indiase roepies. Het was weer een mooi weerzien met de money-changer waar ik al jaren mijn geld omzet. Mijn eigen simkaart is inmiddels vervangen voor een Prepaid simkaart India. En zo vind ik langzaamaan mijn plekkie weer binnen de Indiase cultuur.

In het gesprek met zr. Mursy-Marie die het vrijwilligerswerk coördineert heb ik aangegeven dat ik, evenals vorig jaar, graag in de ochtend werk met de gehandicapte weeskinderen (meisjes) in Shanti Dan. In de middag voor Nirmal Hriday oftewel Khaligat (a free hospice for the poor). De zuster was blij met deze keuze. Er zijn momenteel maar heel weinig vrijwilligers aanwezig, veelal vanwege de enorme hitte/vochtigheid in deze tijd van het jaar.

In het Moederhuis van the Missionairies of Charity is alles nog als vanouds. Om 6 uur is de mis en om 7 uur is daar de ontmoetingsplek van de vrijwilligers. We krijgen witbrood, banaan en thee, ons dagelijks ontbijt. Na een gebed en lied gaat iedereen naar z´n werkplek. Uiteraard pas als ik de graftombe van mr. Teresa heb bezocht om energie op te doen voor de dag.

Vervolgens in een propvolle bus naar Shanti-Dan, het huis voor gehandicapte weeskinderen.  Hier ben ik weer met open armen ontvangen. Veel gehandicapte meisjes zag ik hier weer terug evenals de zusters en massies (Indiase vrouwen die hier werken). Er zijn, buiten mezelf,  slechts 2 vrijwilligers waarvan er 1 woensdag naar huis gaat. Dus flink aanpakken!  Onze werkzaamheden bestaan o.a. uit; de was doen en ophangen op het platte dak van het huis, drinken en eten geven (veelal voeren), naar het toilet brengen, ze wassen, samen spelen/aandacht geven.  Vandaag meegeholpen toen een aantal meisjes hun haren kregen geknipt. We zijn de hele ochtend druk bezig. Ik heb ook de hoofdzuster even ontmoet en laten weten dat er weer “sponsorgeld” is. Vorig jaar hebben we mooie spullen gekocht voor de meisjes maar ook materiaal om een “hekwerk” te plaatsen rondom de tuin. Mooi om te zien dat die klus geklaard is.

’s Middags met de metro naar Kalighat, het huis voor ernstig zieken en stervenden. Hier liggen allemaal mensen “van de straat” die een mensonwaardig bestaan hadden.  Ze worden naar Kalighat gebracht als ze ernstig ziek of stervende zijn. Het is en blijft een bijzonder huis om te werken. Op dit moment zijn er best veel vrouwen die stervende zijn. Het laatste stadium van hun leven is bereikt. Ze worden met veel liefde verzorgd en bijgestaan en zullen eervol sterven. Dit was dan ook het doel van mr. Teresa toen ze dit eerste hospice destijds opstartte. De andere vrouwen in Kalighat zijn ziek, vaak ook mentaal. Op mijn eerste werkdag vond er een waar “gevecht” plaats tussen een massie en een patiënt. En toen ik een vrouw begon te voeren spugde ze alles onder wat ze volgens mij de hele week gegeten had. Welcome back!

Ik ben overigens de enige vrijwilligster in de middag.

Buiten de muren van Kalighat was het plein en de straatjes altijd bezaaid met bedelaars, melaatsen, arme mensen e.d. Heel confronterend, maar het was hun “thuis”. Helaas is er afgelopen jaar een 10-tallen meters lange muur met dak erop gebouwd,  een soort lange tunnel. Hieronder zijn nu winkeltjes waar Hindu-spullen worden verkocht. Op de achtergrond ligt immers de beroemde Kaligat-tempel. Benieuwd waar ik de arme mensen nu aantref.

Tijden veranderen, ook in Calcutta.

Naast mijn werk lopen alweer wat goede doelen afspraken. Ik hou jullie op de hoogte.

Het kaarsje bij het graf van moeder Teresa heeft al gebrand voor iedereen die mijn werk een warm hart toedraagt.

Bless you, zijn de woorden van de zuster.

Lieve groetjes uit een warm Calcutta,

1. Anne:
    Indrukwekkend allemaal zeg!!

We lezen graag mee en zijn benieuwd naar alle ervaringen.

Liefs, Anne, Ties, Eva (en opa)
  2. Sandra en René:
    23 april 2024
    Weer ontroerend om te lezen Margriet! Heel veel succes weer daar
  3. Paula:
    23 april 2024
    Lieve Margriet, de eerste ervaringen zijn weer even indrukwekkend als altijd. Wat fijn om weer voor die arme mensen te zorgen. Maar ook wat ontzettend zwaar; zeker vanwege de extreme hitte. Heel veel succes en sterkte met alles. En goed op jezelf passen. Ik denk aan je! Liefs, Paula
  4. Hennie:
    23 april 2024
    Ook wij lezen weer graag mee, heel veel succes !
  5. Henk en Marlène:
    23 april 2024
    Een eervol begin van je werk daar Margriet! We denken aan je en vertrouwen erop dat je ondanks de ellende je daar mooie dagen beleeft.
  6. Margo Breijman:
    23 april 2024
    Hoiii zusje 🥰wat een indrukwekkend eerste verslag !!! En we zijn natuurlijk heel trots op je en moeder Theresa bovenal zeker ook from Heaven 🧚‍♀️
    Pas goed op jezelf en we denken aan je 💫⭐️en leven met je mee … Love You and God Bless You ❤️❤️🙋‍♀️
  7. John en Grace:
    23 april 2024
    Hoi Margriet, zo mooi dat je nog de tijd neemt om ons mee te nemen naar jouw werk daar in India.
    En dat met die temperaturen! ! Hopelijk komt er mss nog hulp van andere vrijwilligers waar je dan af en toe mee kan sparren in de tijd dat je daar bent. We wensen jou iig veel kracht en positieve energie toe. Liefs van ons 😘😘
  8. Ger Franken:
    Hallo Margriet,
    Er zijn slechts twee woorden die mij te binnen schieten bij het lezen van jouw bericht: bewondering en respect! We wensen jou veel energie om jouw barmhartige werk in deze moeilijke omstandigheden uit te voeren!
  9. Sil:
    Lieve Margriet,
    Tjonge zeg, maar Margriet is Margriet niet als ze met de pakken gaat neerzitten.
    Jou kennende sla jij je hier wel doorheen. Als jij de mensen masr kan helpen dan ben jij gelukkig. Egaal in wat voor omstandigheden.
    Poeh poeh die temperaturen zijn extreem tegenover hier. Ik hoor zojuist op tv dat morgen in het heuvelland, kans op sneeuw is....
    Margriet, zorg ook goed voor jezelf en nogmaals, als jij niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet voor een ander zorgen.
    Bedankt voor het kaarsje. En laat ons meegenieten van je bijzondere missie.
    Dag mooi mens. Xxx
  10. Hermi en gum:
    Lieve allemaal
    Heel hartelijk dank voor jullie woorden. Fijn om te weten dat zoveel mensen weer met me `meeleven`. Dat geeft nog meer energie en kracht om deze missie weer te voltooien. Ik prijs me gelukkig dat ik dit, na zoveel jaren, nog steeds kan en mag doen. Jullie horen weer van me.
    Liefs en groetjes uit Calcutta,
  11. Margriet janssen:
    Liefs en groetjes uit Calcutta,
  12. Wilma:
    Lieve Margriet,
    Respect! Kracht gewenst om dit allemaal te doen! Je wandelt iedere dag wel eventjes door mijn gedachten...liefs Wilma
  13. Brenda Prins:
    24 april 2024
    Lieve Margriet, wat een uitgebreid verslag en dan in die hitte. We maken zo jouw intensieve “reis” heel intens mee.
    Neem wel ook tijd voor jezelf en pas goed op.
    Liefs,
    Henk en Brenda
  14. José Dols ev Walsinger:
    24 april 2024
    Margriet, wat een verhaal, wat een inzet.Op school was je al altijd een duizendpoot maar in Calcutta helemaal. Er komt hopelijk meer hulp, en pas goed op je zelf.José & Georg.
  15. Leo Wijshoff:
    24 april 2024
    Ongelofelijk veel respect voor je Margriet. Top zeg, niet te bevatten
  16. Margriet janssen:
    Lieve allemaal
    Nogmaals heel veel dank voor jullie steun en mooie woorden. Dat geeft nog een extra duwtje in de rug om ervoor te gaan.
    Lieve groetjes uit Calcutta,
  17. Josette Consten:
    25 april 2024
    Lieve Margriet, ik sta versteld van jouw onvoorwaardelijke liefde in deze barre omstandigheden! In mijn hart leef ik mee en hoop dat er veel liefde kan stromen door alles heen om het aan te kunnen. Dank voor de tijd die je neemt om dit met ons te delen. Heel veel respect.
  18. Roxanne:
    Lieve Margriet,

Wat enorm mooi om te lezen hoe je vol passie de mensen helpt ondanks de omstandigheden daar. En ook nog eens een talent hebben om dit pakkend op te schrijven in je blog. Wij blijven meelezen over deze bijzondere ervaringen en bewonderen je inzet ervoor!

Knuffel van Boëlle
  19. Elsbeth Richter:
    Respect Margriet.
    Fijn om je weer te volgen.
    We doen het nu via mijn tablet zo kan ik je ook volgen tijdens de vakantie.
    Liefs Henkbeth
  20. T.J. Schuurbiers - Harmse:
    3 mei 2024
    Margriet,

Een godsgeschenk hoe jij mensen onvoorwaardelijk blijft helpen
    Mensen een gelukkiger leven geven is dat wat jouw een bijzonder mens maakt
    Wij houden van je ook al kan ik je niet persoonlijk
    Hopelijk dat jij dit werk nog lang kan voortzetten

Veel liefs en groetjes Thea

Jouw reactie